Studien som er foretatt i samarbeid med svenske Karolinska Instituttet viser at det er veldig tydelig sammenheng mellom matvaner og kolesterolinnhold.
Deltagerne i undersøkelsen, ca 100 blandingskost-spisere i alder fra 21 til 98 år fikk bo på hotell i ti dager hvor de ble servert den samme grønne maten med sunne fettyper. Typisk middelhavsmat med mye tomater, olivenolje, fetaost og aubergine.
Hver morgen ble så deltagernes kolesterolnivå målt. Og resultatene lot ikke vente på seg; etter bare ti dager gjennomsnittspersonen senket sitt kolesterolnivå med 20 prosent, i enkelte tilfeller enda mer.
Det totale gjennomsnittet blant deltagerne fra i starten på 6,8. Ved slutten av studiet hadde nivået sunket med nesten en enhet - noe som er helt fantastisk ifølge forskerne.
Det trengs ikke mye fett
Dessuten viste det seg at det skadelige kolesterolet, LDL, hadde minsket i forhold til det beskyttende, HDL. Det gjorde resultatet enda bedre.
Resultatet var overraskende sterkt, og når man vet at maten er så viktig for blodfettet og at det å få høyere kolestrolnivå kan forårsake hjerte-karsykdommer er det et svært godt funn.
Trenger ikke bli vegetarianer
Undersøkelsen viste at nivået sank selv om de spiste mye feta-ost og en hvis mengde mettet fett trenger man. Spis blandet kost, men vær tilbakeholden med fete meieri-produkter og kjøtt. La frukt og grønnsaker dominere kosten var rådet fra de svenske forskerne.
Spiser du riktig? Test deg selv på www.dinside.no/php/art.php?id=346187.
Helse | September 2007
| Abonera på nyheter via e-mail | Versjon til utskrift · Send til en venn |



















